رسالت امام عصر(عج) از مسلمین رفع تکلیف نمی‌کند

[ad_1]

امام خمینی(ره) تلاش برای تحقق عدالت و جلوگیری از ظلم در عصر غیبت را یک تکلیف الهی می‌دانند و تأکید می‌کنند که اگر قدرت داشتیم باید برای برداشتن ظلم از عالم اقدام کنیم و اینکه امام زمان(عج) چنین کاری را خواهند کرد دلیلی بر این نمی‌شود که دست از این تکلیف برداریم.

رسالت امام عصر(عج) از مسلمین رفع تکلیف نمی‌کند/ جمعهوارث: مهدویت در اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی گستره وسیعی دارد ایشان با دیدگاه‌هایی که انتظار را مساوی با سکون، رکود و تن دادن به وضع موجود می‌دانستند به مقابله جدی پرداخت که اگر چیزی غیر از این بود خود ایشان نیز می‌بایست در برابر وضعیت حاکم بر ایران در دوره پهلوی سکوت و رضایت پیشه می‌کردند.

ایشان می‌فرمایند: بعضی‌ها انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، در حسینیه و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان(عج) را از خدا بخواهند … یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می‌گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می‌گذرد، بر ملت‌ها چه می‌گذرد، بر ملت ما چه می‌گذرد، به این چیزها کار نداشته باشیم، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می‌کنند … یک دسته‌ای می‌گفتند خوب! باید عالم پر از معصیت شود تا حضرت بیاید ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند، گناهان زیاد بشود که فرج نزدیک بشود … یک دسته‌ای از این بالاتر بودند و می‌گفتند باید دامن زد به گناهان، دعوت کردن مردم به گناه تا دنیا پر از ظلم و جور شود و حضرت(ع) تشریف بیاورند … یک دسته دیگر بودند که می‌گفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است.(صحیفه نور،ج ۱۹، ص ۱۹۶-۱۹۷)

امام راحل با ارائه مفهومی کاربردی از «حجت بودن امام معصوم» می‌فرماید: مقصود از حجت خدا بودنِ امام معصوم این نیست که فقط بیان کننده احکام است … بلکه منظور از حجت بودن، این است که ایشان در تمام شئون زندگی مردم احتجاج می‌کنند. از جمله شئون امامان، عدالت آنان در همه زمینه حکومت است. به عنوان مثال، وجود امیرالمؤمنین(ع) برای تمام فرمانداران و حاکمان ستم پیشه حجت است؛ زیرا خداوند به واسطه سیرت آن بزرگوار، باب عذر و بهانه را بر همه در تعدی از حدود الهی و تجاوز به اموال مسلمانان و سرپیچی از قوانین اسلامی بسته است. همین گونه سایر حجت‌های خداوند، به ویژه حضرت ولی عصر(عج) که عدل را در میان مردم می‌گستراند و زمین را از قسط پر می‌کند و بر اساس نظام عادلانه بر مردم حکم می‌راند(کتاب البیع، ج ۲، ص ۴۷۴-۴۷۵)

ایشان خطاب به مسئولین فرمودند: ما باید خودمان را مهیا کنیم اگر چنانچه موفق شدیم ان شاءالله به زیارت ایشان، طوری باشد که رو سفید باشیم. تمام دستگاه‌هایی که الان به کار گرفته شده‌اند در کشور ما … باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی(ع).(صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۲۰۸-۲۰۹)

ایشان ضمن رد همه دیدگاه‌های یاد شده دیدگاه خود در باب انتظار فرج این گونه بیان می‌کنند: همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود.(صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۵۵)

رهبر نهضت روشنگری، تلاش برای تحقق عدالت و جلوگیری از ظلم در عصر غیبت را یک تکلیف الهی دانسته و همه مسلمانان را دعوت می‌کردند که تا سرحد توان خود این تکلیف الهی را به انجام برسانند: ما اگر دستمان می‌رسید، قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلم‌ها و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعی ماست منتها ما نمی‌توانیم، این که هست این است که حضرت عالم را پر می‌کنند از عدالت، نه شما دست بردارید از این تکلیف‌تان، نه این که شما دیگر تکلیف ندارید.(صحیفه نور،ج ۷،ص۱۹۸)

ایشان با اشاره به اینکه که باید با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با سلطه جهانخواران، راه را برای ظهور منجی موعود هموار ساخت فرمودند: ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی می‌شکنیم و با صدور انقلاب‌مان، که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدی است، به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه می‌دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح کل و امامت مطلقه حق امام زمان، ارواحنا فداه، هموار می‌کنیم. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۹۷)

امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران را نقطه شروع انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع) می‌دانستند و تأکید بسیار داشتند که مسئولان نظام هرگز از آرمان عظیم انقلاب اسلامی که تشکیل حکومت جهانی اسلام است غافل نشوند.

 مفهوم انتظار در اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی به معنای واقعی ایستادن در برابر بی‌عدالتی‌هاست، تا از این طریق نارسایی‌ها بر طرف شود و زمینه تشکیل حکومت جهانی فراهم گردد چنانکه یکی از اثرات مهم انتظار نیز آن است که فرد منتظر در برابر نابسامانی‌ها و فساد محیط اجتماعی خود را نبازد.

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *